Molts estudiants sortirem buits de les universitats
Una pregunta es
llença a l’aire en una de les facultats de la Universitat Autònoma de
Barcelona. “Veniu a aprovar o veniu a aprendre?”, demana la professora als
alumnes i, mentre fa això, anima a les persones que només van a classe amb el
propòsit d’aprovar, que aixequin la mà per fer-se una idea de la quantitat de
gent que té aquest objectiu.
El resultat és
esfereïdor: aproximadament el 50% de la classe aixeca la mà afirmant que el seu
objectiu és aprovar per tenir una assignatura menys carregada a les seves
esquenes. La professora fa una ganyota i, desanimada, explica als alumnes que
aleshores no s’esforçarà a donar classes amb continguts enriquidors i, per estalviar-se feina inecessària, donarà als alumnes matèria per aprovar i prou. “Prefereixo aprovar i
treure-m’ho de sobre” afirma un noi de les files centrals de l'aula.
La meva experiència
a la universitat ha estat curta però suficient per adonar-me que en alguns
aspectes, i lluny del que repeteixen molts dels docents que exerceixen en les
seves aules, s’assembla en molts aspectes a l’institut. Els alumnes d’última
fila no callen en la majoria de les classes, alguns no tenen gens d’interès
per l'assignatura ni per la carrera en general i, molts altres, prefereixen tindre
un 5 a l’examen que aprendre realment els continguts que els serviran el dia de
demà per la professió que han escollit.
Alguns argumenten
que en molts casos les assignatures que hi ha a la carrera no es corresponen
pas amb les pràctiques que exercirem a la vida laboral però, tot i així, t’ho pots prendre de dues maneres: o ho aprofites o comptes els dies perquè la
tortura s’acabi. Malauradament la majoria de vegades els estudiants escollim al
segona.
Malgrat les meves
afirmacions despectives cap a les actituds que tenim la majoria dels
estudiants, cal recalcar que no tota la
responsabilitat és nostra ja que, per més que aquest estudis siguin totalment
voluntaris, cal recordar que la feina dels docents és ensenyar de la millor
manera els conceptes de la seva assignatura i, la veritat, hi ha alguns que
mereixen la més sincera de les reverències, i d’altres fan que t’estiris els
cabells perquè ni els interessa donar classe, ni escoltaran les teves queixes.
Un dels nois que ha afirmat que prefereix aprovar que aprendre, s’acosta a la
taula de la professora per parlar amb ella quan la classe ja ha acabat. El nano explica a la docent que ell vol aprendre, però el fet d’aprovar el preocupa perquè és el que
el dia de demà li permetrà tenir el títol universitari a les mans. Malauradament no li falta
raó.
Des del meu humil
punt de vista, crec que hi ha molta gent que està centrada en treure les mil i
una matrícules per després fer un gran màster i amuntegar títols i més títols
que un cop emmarcats, acumularan pols a una de les parets de casa mentre la nostra
avia els senyalarà per presumir de net. Però el que no sabrà l’avia i el que molt pocs
serem capaços de reconèixer és que, en la majoria de casos, haurem sortit mig
buits de la universitat, i dic mig buits perquè sempre hi haurà algun acadèmic
que per la seva saviesa, paciència, determinació i tems, ens quedarà al cor i
ens omplirà les ànimes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario